2010/12/23

Komiks "Chyba"


PB: Marku, pověz mi něco o tom, co píšeš, prosím...

Marek: Bude to román.

PB: A děj?

Marek: No, Kryštof je pašerákem květin. Když přijme svou poslední zakázku, vše se zpočátku zdá snadné. Má převézt z Japonska do Evropy jedinou rostlinu - poslední živý exemplář oficiálně již dávno zaniklého parazitického druhu. Původní plán je však narušen. Muže, jenž od něj má květinu převzít, někdo zlikviduje. Kryštof zůstává sám s nejcennější rostlinou, s jakou se kdy setkal, a čím více se toho o ní dozvídá, tím vzrůstá jeho strach. Postupně začíná tušit, že se mu do rukou dostalo něco, co rozhodně mělo zůstat netknuto. Ale ani ve snu ho nenapadne, jaké síly svou krádeží dal do pohybu. Kdosi sleduje jeho stopu z Tokia do zaplavené Prahy. Kdosi se jako vraždící stín pohybuje za jeho zády...

Prozaická prvotina Marka Šindelky (*1984) "Chyba" vyšla v roce 2008.



PB: A hele, Markova knížka už je na světě.

A pak napadlo slečnu Karolínu Voňkovou z nakladatelství Lipnik, že by román Marka Šindelky Chyba bylo možné převést do komiksové podoby a že by to mohl být zajímavý počin.

Karolína: Hmm, z toho by se dal udělat pěknej komiks...

Rozběhla se práce na scénáři. Ukázalo se, že nepůjde o žádný krátký sešit, ale o komiksovou knihu. Malíř Matěj Lipavský, který pracuje na kresbách pro komiksovou Chybu, kreslí celé dny.

Vzniká první materiál a ten mě ihned zaujal. I já bych ráda nakreslila alespoň část tohoto příběhu. A tak jsem se zašla zeptat Marka...



PB: Mluvila jsem s Matějem o jeho kresbách. Jsou pěkné, moc se mi líbí. Říkala jsem mu, že bych také ráda zkusila kreslit komiks. Říkal, že bych klidně mohla některý úsek nakreslit, že je toho hodně. Myslíš, že bych mohla, Marku?

Marek: Jestli Matěj souhlasí... Už jsi PB někdy kreslila nějaký komiks?

PB: Jen jednou. Mám to tady, podívej...

Podala jsem mu sešit, kde byl takový krátký příběh o mě a mém malování. Je to spíš taková soukromá záležitost, rozhodně ne čtivá literatura. Šlo však o kresby. Celý sešit lze prolistovat zde.


Marka sešit zaujal a tak jsem se stala součástí týmu, který na Chybě pracuje.

Tady jsme všichni, kdo na komiksu pracujeme, pohromadě na jednom snímku.

Zleva: scénáristé Vojtěch Mašek a Marek Šindelka, ilustrátoři Matěj Lipavský a Pure Beauty.

Zatím nemohu mnoho o našem komiksu prozrazovat. Vlastní příběh a jeho atmosféru smlčím, ale o klasický superhrdinský komiks v žádném případě nepůjde. Máme však nakresleny nějaké obrázky. Rýsuje se tak výtvarná podoba komiksu, která jak pevně doufám nejlépe vyjádří náladu a obsah příběhu. Jde o černobílé kresby, někdy dovedené až do podoby stencilové šablony. Přikládám několik ukázek, snad může mít těchto několik málo kreseb svou výpovědní hodnotu také samo o sobě...


Další ukázky je možné si prohlédnout v mém fotoalbu (zde). 

Při kreslení jsem uprosila Matěje a Marka, abych v tomto komiksu také dostala malou roli. Jde skutečně o štěk, o epizodickou postavu, která pouze dokresluje atmosféru určité situace a objeví se asi jen ve třech oknech, ale jsem přesto ráda. Je to takový jemný vtípek, kterému se asi usměju jenom já, ale to nevadí... Jedno z oken ve kterém vystupuji přikládám. :)
 

Komiks Chyba se chystá vydat nakladatelství Lipnik v roce 2011(www.nakladatelstvilipnik.cz , facebook: http://www.facebook.com/nakladatelstvi.lipnik)

******
30. května 2011 

Hotovo! Hurá hotovo! 
Dnes byl komiksový román Chyba odeslán do tiskárny a já jásám. Skončil totiž téměř rok trvající kreslířský maratón, o kterém jsem na počátku vůbec netušila, jak moc bude namáhavý. Ze strany kreslířů jsme společně s Matějem Lipavským učinili, co bylo v našich silách a nyní zbývá už jen připít na zdar společného díla.

Půjde-li skutečně o dílo, o dobrý komiks, netroufám si soudit, nemám nyní ani ždibet odstup. Mohu jen vylíčit některé své pocity o průběhu celé práce.

Scénáristé nám poslali velmi propracovaný scénář. Děj není vůbec lineární, ale složený z různých vrstev, z kterých si čtenář postupně vyskládá příběh sám, tak jako se poskládá z kamínků mozaika. To naplňuje příběh různě odstupňovanou poezií i dramatickým spádem.

PB: Hmm, Matěji, tady to místo, napsané je to pěkně, ale nějak mě nenapadá jak to nakreslit...

Matěj: Ukaž mi to, třeba mě něco napadne.

Seděli jsme nad kreslením od rána do večera, týdny, měsíce. Kdyby někdo natáčel kamerou okno pokoje, kde jsme kreslili, získal by snad ten vůbec nejnudnější filmový materiál na světě, jeden jediný dlouhý záběr, jen občas káva, toaleta a pár hodin spánku.

Bylo to zvláštní, stále kreslit, okénko za okénkem a muset kreslit dál a dál, i když už člověk nemohl, když už ho štval pohled na ty černé a bílé plochy. To jsem ze své volné tvorby neznala. Ale nešlo polevit, vždyť bychom to nikdy nedokázali dotáhnout, dokončit. A tak se stalo, že se pro mě barvy vytratily, staly se něčím nezemským, pohled z okna byl najednou pohledem do jiného světa a noční nebe, ten nekonečný prostor plný tajemného svitu a větru, klenoucí se nad šumícím velkoměstem, byl pro mne opravdovým zázrakem, zjevením.

Matěj mi mnohokrát pomohl v nejzoufaleších momentech, kdy se mi práce nedařila a kdy jsem myslela, že to vzdám. Patří mu velký dík. Ale teď - teď už já i on - radostně voláme: Zvládli jsme to!

Komiksová "Chyba" je na světě a takto vypadá obálka knihy.

A zvládli jsme nejen nakreslit knížku, ale vytvořili jsme i nějaké drobné doplňky v podobě motivů na připínací placky, samolepeky, trička, či sítotiskové plakáty pro přátele a další lidi, kterým by se případně náš komiks líbil.

Ukázka návrhu na připínací placku od Matěje Lipavského.

Ukázka mého motivu pro sítotiskový plakát.

Další ukázky doplňků ke komiksu Chyba je možno prohlédnout (ZDE).

Nyní už zbývá knížku jen pokřtít a popřát jí hodně štěstí, až bude vydána všanc svému osudu pod širým nebem.


Další informace o komisu Chyba na oficiálních stránkách (link). 


Nebo na stránkách nakladatelství Lipnik (www.nakladatelstvilipnik.cz , facebook: http://www.facebook.com/nakladatelstvi.lipnik)

Žádné komentáře:

Okomentovat